Monday 21 December 2009

Masuk jawi


Gambar ini tiada kena-mengena dengan penulis. Sebarang persamaan adalah tidak disengajakan.

1985 - umur 8 tahun

"Bapak, along nak bersunat cuti sekolah nie boleh?"
"Tak boleh, along kechik lagi"

Dengar je tak boleh tuh aku meragam dan marah-marah sebab aku nak sangat bersunat masa cuti penggal ketiga. Sebabnya sepupu aku yang sebaya dengan aku akan bersunat.

Akhirnya bapak aku benarkan aku bersunat tahun hadapannya yakni 1986 atau lebih tepatnya bulan November 1986. Yahoo!! Bila dah sunat maknanya dah besar. Dah buleh mengorat budak-budak pompuan kat sekolah. Phewwiittt...

Masuk sekolah darjah 4 dengan bangga sambil kembang hidung aku dok bercerita kat kengkawan kelas yang aku dah bersunat. Diorang semua mana sunat lagi time tuh. Kembang kempis hidung aku bangga.


19 Disember 2009 - Sabtu

Bini aku ajak gi kenduri kat rumah kawan dia. aku ingatkan kenduri kawin, rupa-rupanya kenduri anak dia bersunat. Mak hai, siap pasang khemah apa bagai. beberapa hari sebelum tu jugak mak aku ada dok bercerita ada jiran aku buat kenduri cucu dia bersunat habis sampai 5 ribu. Macam belanja kenduri kawin...

Aku dulu masa bersunat apa pon takde. Duit pon ada lah dapat 3 ringgit je. Itu pon sorang jiran bagi seringgit, sorang lagi 2 ringgit. Itupon dah cukup seronok.

Skang nie aku rasa mau beratus agaknya budak2 skang nie dapat kalau bersunat.

Bagi aku terasa satu pembaziran habis sampai beribu semata-mata untuk kenduri bersunat...

Diorang banyak duit takpe lah...


2 comments: