Friday 17 July 2009

50 sen, kuih dan seringgit

"Jom lah kita turun pergi kantin minum petang", aku ajak bini aku.

"Jom, saya pon lapar nie", balas bini aku sambil bangun dan mengambil beg yang terletak di atas meja berhampiran dengan sinki.


"Bye bye Hannah sayang. Mummy dengan walid nak pergi kantin sekejap", bini aku bagitau anak sulung aku Hannah Maryam yang sedang terbaring kat dalam inkubator.

Kitorang pun berjalan menuju ke lif dan turun ke tingkat LG.

"Saya nak kencing sekejap nie yang. Awak tunggu kat luar", pesan aku.

3 minit kemudian, "Mana pulak bini aku nie, masuk tandas jugak kot", aku berkata di dalam hati.


Sedang aku dok asyik melayan burung2 yang berterbangan di dalam sangkar dan jugak ikan-ikan karp yang sedang berenang-renang tu tiba-tiba,

"Assalamualaikum encik."

"Waalaikumussalam", balas aku sambil memandang ke belakang dan melihat seorang lelaki yang agak-agak aku berumur lewat 30 an sambil membawa sebuah beg balik kampung di bahu kanan.

"Macam nie encik, saya nie pesakit HIV. Kerja apa semua takde. Jadi saya sebenarnya nak mintak tolong encik beli kuih seringgit kat kantin. Saya lapar sangat nie" kata lelaki tu sambil menghulurkan sekeping syiling 50 sen di tangan kanannya.

"Kalau encik tak percaya ingat saya nak tipu encik takpe, encik yang pegi beli. Encik ambil la duit saya ni dan tambah untuk cukupkan seringgit"

Fuhhh... aku rasa tersentuh betoi. Sebab dia mintak tolong aku beli kuih seringgit sahaja dan dalam masa yang sama dia bagi lagi satu-satunya duit yang dia ada sebanyak 50 sen untuk mencukupkan seringgit.

Seumur hidup aku ini lah pertama kali aku jumpa orang yang mintak tolong (erti kata lain mintak sedekah) yang memang betoi-betoi ikhlas sebab lapar dan betoi-betoi takde duit.

Aku pon bukak wallet aku dan bagi lah sumbangan sedikit yang cukup lah untuk 2 kali makan berat.

Sedih aku sekejap bila memikirkan brader tu. Aku tengok kat kantin mmg dia beli kuih seringgit je dan air kotak yang paling murah.

"Hanya tuhan je yang boleh balas jasa baik encik", kata brader tu sambil beredar dari kantin.


3 comments:

  1. Salam, Bett...

    Sesungguhnya kejujuran adalah sesuatu yang sangat sukar kita temui lagi.

    ReplyDelete
  2. Dah 9 tahun berlalu.. Semoga doa saudara itu dimakbulkan Allah dan berterusan buat ko bett..

    ReplyDelete