Thursday 27 August 2009

Kisah balik rumah di waktu Maghrib

Nie kisah tahun 80an masa aku masih sekolah rendah...
Padang bola nie takde lah besar sangat...
Sebenarnya halaman rumah Pak Karim (dah arwah dah) je pon tapi sebab halaman dia luas so kitorang selalu main bola petang-petang kat situ...

Padang nie pulak memang sebelah masjid dan dekat sangat dengan rumah aku...
Kalau dari rumah aku memang boleh nampak budak-budak tengah main bola...

Jadik kalau dah dekat-dekat pukul 7 malam mak atau bapak aku mesti dah jerit dari rumah panggil kitorang adik-beradik balik...

Tapi biasalah budak-budak degil...
Main punya main tiba-tiba dengar orang azan Maghrib...
Baru lah kelam kabut nak balik...

Sampai kat rumah je memang dah tau dah confirm pintu dah kena kunci sebab balik lambat...
Biasanya aku dengan adik-adik aku angah dan abang chik yang selalu kena nie...
Adik-adik yang lain kechik lagi...

Kitorang pon duduk la kat luar tu sambil dok pujuk-pujuk bapak dengan mak agar bukak pintu...

Biasanya last-last mesti akan bukak pintu jugak heheh...
Tapi ada syarat lah untuk masuk rumah...

Kata bapak aku "Nak kena penampor ke nak kena rotan"...

Best betoi soalan objektif yang bapak aku bagi nie....

No comments:

Post a Comment